Tonny Loorbach
18 januari 2018 
Lessen van Michelangelo, Masterminds en een nieuw bedrijf!

Pfff… 2018 is begonnen en hoe!

De afgelopen weken waren voor mij de drukste in jaren. Met het lanceren van 2 nieuwe coachingstrajectenkantooruitbreiding en het starten van een nieuw bedrijf(nummer 4 voor mij) waren mijn dagen tjokvol.

Ik vind het leuk om een inzicht met je te delen wat voor mij een rode draad was in deze weken. Ik leen de bewoording even van Michelangelo:

Every block of stone has a statue inside it and it is the task of the sculptor to discover it. – Michelangelo

Ik heb de afgelopen 2 weken 2 coachingstrajecten gelanceerd. IMU Premium is een online coachingsprogramma (binnen onze community) en IMU Gold is een (on- en offline) Mastermind voor de meer gevorderde ondernemer.

Ik vroeg mezelf daarom af; wat doet een goede coach?

Toen kwam ik bij Michelangelo uit. Een goede coach is als het ware een kunstenaar. Het kunstwerk zit namelijk al in de steen, het is aan de kunstenaar om al het overtollige weg te halen totdat alleen het kunstwerk overblijft.

Je creëert dus niks, je vormt. Of nog beter: je geeft de ruimte om te vormen.

Ik heb de afgelopen 2 weken veel tijd gestoken in de intakegesprekken met alle 8 deelnemers aan IMU Gold. Dit zijn meer gevorderde ondernemers en in principe allemaal al kunstwerken op zich. Mooie kunstwerken ook! :)

Ik merkte tijdens de gesprekken dat het in de meeste gevallen niet eens zozeer raadzaam is om iets ‘toe te voegen’ maar juist om iets ‘weg te halen’.

Dat kunnen concrete taken, producten of concepten zijn maar bijvoorbeeld ook niet aansluitende marketingactiviteiten of overtollige gedachten die een business in het hoofd van de ondernemers onnodig complex maken.

Een succesvolle business is namelijk nooit complex. Sterker nog; een echt succesvolle business of gat in de markt is zo simpel dat iedereen denkt ‘waarom heb ik daar niet aan gedacht?’. Een succesvolle business valt in 1 zin samen te vatten.

De hamvraag voor veel ondernemers om echt door te stoten naar the next level is daarom niet eens ‘wat zou je extra moeten doen?’ maar meer ‘wat zou je niet meer (zelf) moeten doen?

Mijn leermeester in dit principe was de laatste jaren mijn goede vriend en ‘opschaalkoning’ Demian Beenakker (ook met hem zit ik in een Mastermind). Hij deelde zijn groeimentaliteit ook op het laatste IMU event en ik leen zijn gedachtegoed even:

Denk er eens over na: Je wilt dit jaar x2 met je business. Kun je dit bereiken door 2x zo hard te gaan werken?

In veel gevallen kan dat…
We kunnen 2x zo hard gaan werken…
Of we denken in ieder geval dat we het kunnen…
Dus denken we vaak niet verder dan dat…
En gaan we gewoon weer door…
Totdat de uren op zijn…

Maar stel nou dat je dit jaar x10 wilt met je business…
Kun je 10x zo hard gaan werken?

Nee… dat kan niet…
Of, je moet het niet willen…

Betekent dit dat x10 gaan onmogelijk is?

Nee, zeer zeker niet!
Het betekent alleen dat je heel anders moet gaan denken…
Dat bepaalde producten, prijzen of uitvoerende taken niet (meer) zouden kunnen…
Dat jij alleen nog maar datgene zou moeten doen wat jouw absolute kracht is…
De rest moet ofwel helemaal niet gebeuren…
Ofwel geautomatiseerd zijn…
Ofwel uitbesteed worden aan iemand anders…

Dus, wat is jouw nummer 1 kracht?

Waar zit jouw allergrootste toegevoegde waarde voor je bedrijf?
In principe zou jij alleen maar dat moeten doen…
De meest pure kern van de steen – het kunstwerk zelf – blijft dan over.

Voor het optimale kunstwerk wil je niet te veel en niet te weinig weggehaald hebben. Dat is echter in de meeste gevallen onmogelijk om voor jezelf te bepalen want je zit als ondernemer immers in de steen (of je leeft onder een steen omdat je te druk bent met dingen die je niet zou moeten doen) in plaats van dat je er buiten staat.

Je kunt moeilijk van binnenuit je eigen referentiekader aanpassen. Of zoals mijn eigen coach dan weer zegt:

Je kunt jezelf niet aan je eigen haren uit het moeras trekken. – Albert Sonnevelt

Daarom heb je dus een coach…
Of een Mastermind…
En nee, nu komt er geen verkooppitch van mijn kant…
Want ik zit al vol…
Maar ik wilde dit inzicht delen ;)

Deze week heb ik ook de deal beklonken voor weer een nieuwe samenwerking. In navolging van IMU BV (met Martijn van Tongeren), Huddle BV (met Alex van der Schans) en Switch Online Marketing BV (met Chris van der Krieke) staat BV nummer 4 klaar om opgericht te worden. Super gaaf!

Voor nu blijven de details nog even in nevelen gehuld, ik zal er binnenkort iets over vertellen ;)

En dan zul je misschien denken, waar haalt die jongen de tijd vandaan?
Want hoe kun je 4 bedrijven tegelijk runnen?

Nou, dat doe ik niet…
Ik voeg alleen datgene toe wat mijn #1 kracht is…
Waarvan ik weet dat ik er de grootste toegevoegde waarde mee lever…
En datgene is in iedere participatie hetzelfde…

Ik ga dus niets iets anders doen dan ik al deed…
Ik doe het alleen voor meerdere bedrijven tegelijk…
En daardoor versterkt het elkaar…
Ik word dus niet drukker…
Wél productiever!

En dat is wat je uiteindelijk wilt:

Of het nu 1 bedrijf is of 10
Of je nu een ton verdiend of een miljard
Het gaat er om dat je enkel datgene doet wat jij zou moeten doen
Daar krijg je namelijk ook de meeste energie van

Het gaat er om dat je jezelf een kunstwerk voelt
Een kunstwerk zonder overtollige ballast

Over de schrijver
Tonny Loorbach
Tonny Loorbach is ondernemer, auteur en o.a. eigenaar van IMU BV, Huddle BV, Switch Online Marketing BV en SalesPassie BV. Hij geeft al meer dan 10 jaar online marketing trainingen. Met zijn boek Doelgerichte SEO scoorde hij een #1 besteller op Managementboek.