Tonny Loorbach
6 augustus 2018 
De Kunst van het Laterale denken, Kwamtumsprongen & Business Tantra

Het afgelopen weekend was ik met collega-ondernemers en tevens mijn goede vrienden Albert, Bas en Demian in Cannes voor een Mastermind / stiekeme vakantie. 4 dagen in een schitterende villa met een ongekend uitzicht. Met de credits voor Bas, voor de coole after video:

Ik vind het heerlijk om er regelmatig met zo’n entourage van gelijkgestemden op uit te trekken en de helicopterview op te zoeken. In je vertrouwde omgeving (thuis en op kantoor) raak je als ondernemer namelijk al snel teveel ‘ingezoomd’ op al je uitdagingen en kun je moeilijk hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden.

Andere contreien geven altijd weer een ander perspectief en het laat je uitzoomen.

Als we op één plek hadden moeten blijven dan hadden we immers wel wortels gekregen in plaats van benen.

Mastermind in Cannes

De status quo

Tijdens zo’n trip ontspannen we natuurlijk en maken we een hoop lol maar we voeren ook diepte gesprekken. Dat begint meestal met een super simpele vraagstelling als:

“Wat werkt er de laatste tijd goed voor je en wat zijn nu je uitdagingen?”

Meer hebben wij vaak niet nodig om uren in gesprek te zijn. Het is een soort mini-biografie van de laatste maanden, met een mix van zakelijk en privé, wat je dan al snel met elkaar deelt. Dat doen we in alle rust. In ons drukke ondernemersbestaan hebben we namelijk altijd de klok, maar op vakantie hebben we de tijd.

Tonny Loorbach en Albert Sonnevelt

De kunst van het laterale denken

We leren van elkaars inzichten, levenslessen en meest effectieve business methoden. Daarnaast helpen we elkaar om uitdagingen te overwinnen en een volgende stap te zetten. Daar zie je de kracht van het laterale denken.

Lateraal denken kun je zien als het opnieuw ordenen van de bestaande informatie om zo nieuwe informatie te laten ontstaan.

Als ondernemer volg je vaak bekende wegen om je uitdagingen op te lossen. Je gebruikt je eigen ervaringen en je eigen referentiekader maar het is vrijwel onmogelijk om buiten dat kader te denken. Of zoals Albert het dan veel filosofischer zegt:

Je kunt jezelf niet aan je eigen haren uit het moeras trekken. – Albert Sonnevelt

Tonny Loorbach en Albert Sonnevelt Mastermind

Kniediep in je eigen aura

Wanneer je over een kwestie nadenkt en (nog zonder oplossing) tegen de randen van je eigen referentiekader botst dan ‘bounce’ je vaak terug naar het probleem zelf om weer van voor af aan opnieuw te beginnen. Je laat je uit het veld slaan door iets wat in je hoofd ‘niet mogelijk’ lijkt en je blijft daardoor hangen in de probleemsituatie.

Je zit als het ware als een stuiterbal in je eigen bovenkamer. Of zoals we bij de IMU op kantoor weleens zeggen “Ik zit kniediep in m’n eigen aura”.

Terug naar het laterale denken; dit gaat meer uit van de gedachte ‘Stel dat het wel mogelijk zou zijn?’. Het laat je een stapje verder denken. Einstein zei ooit “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”

Wij voegen daar vaak deze stelling aan toe:

“What got you here, won’t get you there”.

Voor elk nieuw niveau in je business (en leven) zul je een andere strategie en andere denkwijze moeten gebruiken dan je gebruikt hebt om op je huidige niveau te komen.

In vino veritas

Een Mastermind helpt je om zo’n nieuwe denkwijze te vormen en dat volgende level tastbaar te maken. Zo’n groep helpt je het gewenste eindresultaat vast te stellen (wat wil je nu echt?) en fixeert op die uitkomst als 100% haalbaar (als dit scenario mogelijk is, wat moet je daar dan voor doen/veranderen?)

Je kunt het zien als de switch van piekeren naar fantaseren. En mocht het dieptegesprek geen uitkomst bieden, dan kunnen we het altijd nog zoeken in het verstrooiende. Dit in de vorm van de wijntjes er omheen om de scherpe randjes er af te halen en het fantas(tisch)erende brein wat meer vrijheid te geven. In wijn schuilt immers ook waarheid.

Demian Beenakker, Bas Urlings, Tonny Loorbach en Albert Sonnevelt

All-investeren

Het is onmogelijk om al mijn inzichten van deze trip samen te vatten maar een terugkerend thema was de kracht van gerichte investeringen.

Van tal van investeringen op allerlei vlakken met een gezonde spreiding (zoals we ook bij onze aandelen doen) kwamen wij gedurende het gesprek op de gedachte van maximale investering op één specifiek gebied of zelfs één specifieke taak.

Stel bijvoorbeeld dat je een website van 100 pagina’s gaat/laat bouwen. In plaats van aan iedere pagina 1% van je tijd, geld energie te besteden zou je bijvoorbeeld ook 95% van je resources kunnen besteden aan die ene pagina waarop men daadwerkelijk je product koopt. Die ene pagina waar je belangrijkste call-to-action op staat…

Wat als je over elk woord, elk plaatje, elk element op die pagina veel dieper na zou denken? Wat als je die pagina niet snel in een middagje zou schrijven maar er een week of zelfs meerdere weken over zou doen? En alleen maar daar mee bezig zou zijn? Wat zou daar de impact van zijn? Is the juice worth the squeeze? ;)

Bas Urlings

Kwantumsprongen

Een ander voorbeeld is het uitbouwen van je contentstrategie. In plaats van zelf in de waan van de dag even snel, eenmalig te gaan zitten bloggen kun je ook:

  • Jezelf laten interviewen en dat (in meerdere blogs) uit laten schrijven
  • Zoekwoord onderzoek laten doen en die content extern inkopen
  • Gastbloggers werven die dat helemaal (gratis) voor je overnemen
  • Een bestaande website (die jouw gewenste google posities al heeft) overkopen

Je ziet dat je zo op één specifiek gebied veel sneller kunt gaan en zogenaamde ‘kwantumsprongen’ kunt maken waarbij je letterlijk haltes overslaat. Je spoelt het spektakelstuk (dat je business is) vast even door naar het 3e of 4e bedrijf.

Dit gebeurt als je jezelf enerzijds de tijd gunt om er eerst dieper over na te denken (hoe kan ik op dit gebied een maximale impact maken) en anderzijds daar ook in durft te investeren (korte termijn pijn, lange termijn geluk).

Business Mastermind

Business Tantra

We noemden dit gedurende het gesprek een soort “business tantra”; Wat als je niet iedere dag, week of maand met alle facetten van je business en leven bezig bent maar dat je volledig toelegt op dat ene ding waar je next level wilt gaan. Je gaat dan naar een veel hogere bewustwording rondom dit thema en zult het ook veel intenser beleven.

Energy flows, where attention goes.

Zien wij jou in oktober?

Dit zijn maar hele simpele voorbeelden van thema’s waar wij momenteel veel mee bezig. Een blogje hier op linkedin leent zich helaas niet echt voor het overdragen van de meeste inzichten en zeker niet voor de echte diepgang.

Maar gelukkig is er hoop ;)

Op 18 en 19 oktober staan wij namelijk alle 4, samen met nog 7 andere toffe sprekers (Wilco de Kreij, Simone Levie, Tom Barten, Amber van Leeuwen, Youri Meuleman, Mark Tigchelaar en Martijn van Tongeren), op het podium bij het IMU Event:

IMU Event

Daar zullen wij o.a. meerdere van dit soort ‘kwamtumsprongen’ voor je business delen, tezamen met onze meest waardevolle business inzichten van de afgelopen jaren.

Zien we je daar?

Klik hier voor alle informatie >>>

Over de schrijver
Tonny Loorbach
Tonny Loorbach is ondernemer, auteur en o.a. eigenaar van IMU BV, Huddle BV, Switch Online Marketing BV en SalesPassie BV. Hij geeft al meer dan 10 jaar online marketing trainingen. Met zijn boek Doelgerichte SEO scoorde hij een #1 besteller op Managementboek.