arrow_drop_up arrow_drop_down
20 januari 2019 

De ‘Law of familiairity’

Wist je dat: We gemiddeld 123x per dag onze mobiel aanzetten en dat het gemiddeld 23 minuten en 15 seconden kost om de maximale intensiteit van je concentratie te bereiken nadat je afgeleid geraakt bent?

Voor mij verklaarde dit een hoop…

Ik had al tijden het gevoel dat ik mijn eigen (denk)niveau niet haalde. Dat ik minder tevreden was met alles wat ik produceerde. Dat ik constant grote beslissingen voor me uitschoof. Dat ik minder goed wist waar ik naartoe wilde. Dat ik achter de feiten aan begon te lopen. Dat de uren en dagen voorbij vlogen en ik nergens aan toe leek te komen…

Logisch ook…

Ik zat zelf ver boven die 123x per dag (om maar eerlijk te zijn). De intensiteit van je concentratie is echter verbonden met je diepte van denken en dus is het logisch dat – wanneer je jezelf constant afleidt – je met dit soort issues zit.

De intensiteit van je concentratie is verbonden met je diepte van denken

Je houdt jezelf dan “kunstmatig dom of oppervlakkig” en dat voelt vaak veilig omdat je in dat oppervlakkige denken toch geen grote (lees: spannende) beslissingen zal nemen. ‘De boel, de boel’ denk je dan.

De afgelopen weken heb ik daarom enkele nieuwe gewoontes geïntroduceerd:

  1. Ik heb de social media apps op mijn telefoon gelimiteerd tot een totaal van max. 1 uur per dag dat ik ze mag gebruiken
  2. Ik heb mijn telefoon zo ingesteld dat hij tussen 22:00 en 09:00 geblokkeerd is.
  3. Ik heb mijn TV ontkoppeld. Als ik hem nu aan wil zetten dan moet ik hem opnieuw aansluiten en dat doe ik alleen als ik (1) weet wat er op is en (2) dat ook daadwerkelijk op dat moment wil zien.
  4. Ik heb een boekje genaamd “Gelukt en Geleerd” waar ik iedere avond alle successen van de dag in schrijf + alles wat ik die dag heb geleerd wat ik nog niet wist

4 hele simpele gewoontes die mij de afgelopen 2 weken direct zeeën met tijd opgeleverd hebben. Ik heb het dan letterlijk over uren per dag.

Nu “wist” ik dit alles natuurlijk al wel…
En dat bedoel ik niet arrogant…
Want jij weet het ook wel… toch?

Maar de vraag is: doe je ook structureel iets met deze wijsheid?

Het resultaat

Door slechts een minimale stok achter de deur is mijn schermtijd en social-media gebruik drastisch verlaagd. Ik heb zelfs mijn TV de hele week uit gehad (tot het schaatsen dit weekend uiteraard #diehardfan).

Ook geniet ik ’s avonds voor het slapen gaan + het eerste uur nadat ik opsta een zeer relaxte telefoon absentie. Dat alles samen maakt me vele malen meer productief, helder, opgeladen en voldaan.

Het is zo simpel…

Vaak weten we drommels goed wat er voor nodig is om onze doelen te bereiken maar verzaken we in het structureel toepassen wat we stiekem in ons achterhoofd wel weten.

Liever bekend ongelukkig dan onbekend gelukkig – Richard de Leth

Dat komt veelal door onze aangeboren ‘verliesaversie’. Wij mensen hebben een grotere angst om iets te verliezen dan dat we de ambitie hebben om iets te winnen. Zelfs als het een “negatieve gewoonte” is die we kunnen verliezen.

Ons brein is letterlijk liever ‘bekend ongelukkig’ dan ‘onbekend gelukkig’. Zo hoorde ik Richard de Leth laatst in een podcast zeggen.

Discipline wordt routine?

Ik merkte het ook in mijn fitness schema. Al sinds 2016 train ik met dezelfde trainer en dat heb ik lange tijd structureel 3 en soms zelfs 4x in de week gedaan. Hij noemde mij ooit zijn “meest consistente klant” omdat ik in de eerste 2 jaar slechts 2x een sessie afgezegd heb.

Omdat die trainingen vast in mijn agenda staan gaan ze altijd door. Ik heb dat ook nodig want discipline heb ik simpelweg niet en consistentie is immers het DNA van meesterschap.

Dankzij die structurele sessies werd ik fitter, ging ik gezonder eten, beter slapen, kreeg ik meer energie, kon ik verleidingen beter weerstaan en kon ik mijn drukke weken uitstekend aan. Dan kom je in de opwaartse spiraal en gaat alles mee in het momentum.

We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. – Aristoteles

Nu is er enkele maanden geleden een kink in de kabel gekomen (persoonlijke omstandigheden) waardoor mijn training op losse schroeven is komen te staan.

Ondanks dat ik nog exact “weet” wat goed voor me is heb ik toch verzaakt het momentum in mijn eentje door te zetten. Ik zit nu in de neerwaartse spiraal van: minder fit, daardoor ook ongezonder eten, sneller een drankje, slechter slapen, minder energie en halverwege de drukke werkdag vaak al redelijk “op”.

Nu weet ik helemaal zeker dat ik op dit vlak geen discipline heb, maar ook dat ik het waarschijnlijk nooit zal krijgen…

Mijn conclusie hier uit: Aan ‘kennis’ heb je niets…
Het gaat om structurele ‘ACTIE’
En die actie is heel moeilijk zonder ‘stok achter de deur’

De ‘Law of familiairity’

Herken je dit?

Dat je een businessboek zit te lezen en na een paar bladzijden al denkt: “dit weet ik allemaal wel” en snel doorbladert…

Of dat een beroemde ondernemer uitlegt wat er voor nodig is om succes te behalen en dat je wederom denkt: “dit weet ik allemaal wel”…

Of de trainer in de sportschool die vertelt hoe je een sixpack kan krijgen
Of de voedingsexpert die vertelt wat er in een gezond dieet thuishoort
Of de tandarts die zegt dat je eigenlijk zou moeten flossen
Of de coach die je vertelt dat je op 1 ding moet focussen

Je weet het allemaal wel…
Maar je doet het eigenlijk niet…

We noemen dit ook wel de Law of familiairity. Je brein zegt “ik ken dit al” en dus let je niet op wat er eigenlijk gezegd en laat je het niet echt binnenkomen. Je stelt je dan al snel alwetend op.

Nu we het hier toch over hebben kan ik je een klein bedrijfsgeheimpje van de IMU verklappen. Weet je wat voor ons de meest irritante opmerking van een deelnemer op een seminar is wanneer je van de podium stapt?

“Het meeste wist ik al, maar toch een goed verhaal!” – willekeurige seminar bezoeker

En in 99% van de gevallen komt dat van iemand die zijn website en online marketing processen totaal niet op orde heeft…

Je bent wat je doet

We zijn zo vaak alleen maar op zoek naar dingen die we nog niet weten. Naar de magische pil waarmee alles ineens goed komt. Die rode knop waar we op kunnen drukken die al onze dromen waar maakt..

Het gaat er niet om wat je WEET. Het gaat er om wat je DOET.

Wat pas jij structureel niet toe, terwijl je weet dat het goed voor je is?

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer, auteur en o.a. eigenaar van IMU BV, Huddle BV, Switch Online Marketing BV en SalesPassie BV. Hij geeft al meer dan 10 jaar online marketing trainingen. Met zijn boek Doelgerichte SEO scoorde hij een #1 besteller op Managementboek.