De 'macht' der gewoonte

Ik ben een enorme fan van ‘consistentie‘, zowel in mijn privé leven als in mijn business.

Ik ben echt een gewoontemens. Ik bestel 2x per week exact dezelfde sushibestelling bij hetzelfde restaurant, heb een standaard boodschappenlijstje die ik door de Appie wekelijks laat bezorgen, spreek al sinds mensenheugenis elke zaterdag met mijn broer af en gaf voorheen weleens meerdere malen op rij exact dezelfde online training (van 1,5 uur) die tot op 10 seconden van elkaar even lang bleken.

Ook mijn personal trainer noemde mij de meest consistente klant die hij heeft… ik train op vaste dagen en heb nog nooit een training afgezegd. Consistentie zet mijn discipline om in routine en dat geeft mij rust.

Daarnaast heb ik al 7 jaar dezelfde website (IMU.nl), dezelfde weggever (Winnen in Google), hetzelfde product (Phoenix) en dezelfde marketingstrategie (werken vanuit wederkerigheid).

In plaats van steeds weer iets nieuws te verzinnen probeer ik dat wat ik doe elke maand steeds ietsje beter te doen.

Saai he? Misschien ben ik wat dat betreft geen ‘echte ondernemer’…

Zonder gekheid, ik denk dat consistentie onmisbaar is voor succes. Dat hebben vele, vele guru’s met veel meer wijsheid in pacht dan ik in honderden boeken gesteld. Consistentie is het DNA van meesterschap.

Het is niet datgene wat we eenmalig doen dat ons maakt tot wie we werkelijk zijn, het is datgene wat we constant doen. Het is letterlijk een ‘macht der gewoonte‘. Zodoende is mijn bedrijf, mede dankzij deze consistentie uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf.

We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit. – Aristoteles

Ondernemers zijn vaak echter te creatief om consistent te zijn. Ze zetten iets op en voordat ze eraan toekomen om het te optimaliseren zijn ze alweer met iets nieuws bezig. Ze zijn daardoor vaak ‘zo goed als hun laatste project‘ in plaats van ‘zo goed als de optelsom van al hun prestaties‘.

Motivation is what gets you started, habit is what keeps you going – Jim Rohn

De enige ‘consistentie’ die zij ervaren is de constante druk om te blijven presenteren. Die constante druk om nieuwe leads en klanten aan te trekken.

Hun grootste kracht (creativiteit) voor het starten van een nieuw project is hun grootste zwakte voor het uitbouwen van datzelfde project. Lange termijn doelen zorgen namelijk voor korte termijn frustraties.

Super zonde want dat wat je iedere dag doet heeft veel meer impact op je business dan dat wat je eenmalig doet. Lange termijn consistentie wint het altijd van korte termijn intensiteit, zeker als het gaat om een gelukkig en stressvrij leven als ondernemer. En zoals het zeer treffende spreekwoord zegt:

De druppel holt zelfs de hardste steen uit, door consistent te druppelen.

Ik sprak er laatst ook over op mijn seminar:

Realiseer je eens: Welke disciplines zijn bij jou routine geworden? Wat zijn je gewoontes? En welke impact hebben deze op je gemaakt?

En schrijf daarnaast eens op: Wat zou in je leven of business eigenlijk een gewoonte moeten zijn? Wat zou je eigenlijk elke week steeds weer een beetje beter moeten doen? En wat zou dat betekenen voor de komende maand, het komende jaar of zelfs de rest van je leven? Hoe zou je leven er dan uitzien?

En durf eens na te denken over: Welke activiteiten die succesvol voor jou waren in het verleden doe je niet meer? Waarom niet?

En om het helemaal specifiek te maken? Wat is jouw ‘one thing‘ waar je de komende tijd op gaat focussen?

 

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer, auteur en o.a. eigenaar van IMU BV, Huddle BV, Switch Online Marketing BV en SalesPassie BV. Hij geeft al meer dan 10 jaar online marketing trainingen. Met zijn boek Doelgerichte SEO scoorde hij een #1 besteller op Managementboek.